Przedmiot działalności i kompetencje Poradni
- Celem Poradni jest udzielanie dzieciom (od momentu urodzenia) i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunków kształcenia i zawodu, udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaganie przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
 - Do zadań Poradni należy:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży,
 - udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
 - realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
 - organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
 
 - Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia ich indywi-dualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
 - Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
- wydanie opinii,
 - wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, wydawanie Opinii o Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju,
 - objęcie dzieci i młodzieży bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
 - wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
 
 - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
- prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,
 - udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
 - udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
 
 - Pomoc, o której mowa w ust. 5 jest udzielana w szczególności w formie:
- indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży,
 - terapii rodziny,
 - grup wsparcia,
 - prowadzenia mediacji,
 - interwencji kryzysowej,
 - warsztatów,
 - porad i konsultacji,
 - wykładów i prelekcji,
 - działalności informacyjno-szkoleniowej.
 
 - Realizowanie zadań, o których mowa w ust. 2.3) polega w szczególności na:
- udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I – III szkoły podstawowej,
 - planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
 - rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów,
 
 - współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, analizie funkcjonowania ucznia uwzględniającej efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
 - współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego,
 - udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
 - podejmowaniu działań zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
 - prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli,
 - udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
 
 - udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w:
 - Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek, o których mowa w pkt. 4 polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie:
- wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt. 1 ustawy oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty,
 - wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie kontroli zewnętrznej,
 - realizacji podstaw programowych,
 - rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania,
 - analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy,
 - potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków, o których mowa w pkt. 5,
 - innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.
 
 - Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:
- pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki,
 - ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki,
 - zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
 - wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania,
 - poradnia we współpracy ze szkołą oraz rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
 
 - Pracownicy Poradni realizują zadania statutowe także poza placówką: w przedszkolu, szkole, w środowisku rodzinnym dziecka. W przypadku działań dotyczących poszczególnych dzieci wymagana jest zgoda ich rodziców.
- Praca poza Poradnią obejmuje:
- diagnozę dziecka,
 - obserwację dziecka,
 - konsultacje z nauczycielami,
 - udział w radach pedagogicznych,
 - doradztwo dla rodziców i nauczycieli,
 - udział w spotkaniach z nauczycielami i rodzicami,
 - interwencje w środowisku.
 
 - Realizacja zadań Poradni na terenie rejonowych placówek odbywa się z poszanowaniem zasad ochrony danych osobowych, Konwencji Praw Dziecka, przy zapewnieniu bezpośredniej i stałej opieki w Poradni.
 
 - Praca poza Poradnią obejmuje:
 - Szczegółowy zakres zadań pracowników wraz z formami ich realizacji określony jest w Ramowym Planie Pracy PPP i indywidualnych zakresach czynności.
 - Poradnia zapewnia pomoc dzieciom i młodzieży, dostosowuje metody i sposoby oddziaływań do ich wieku i możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
 - Poradnia współpracuje z instytucjami i organizacjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz ich rodzinom. W tym zakresie:
- Poradnia współdziała z innymi poradniami i instytucjami, takimi jak: przedszkola, szkoły, organy nadzoru pedagogicznego i administracyjnego, placówki służby zdrowia, placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne, sądy, policja, centra pomocy rodzinie wraz z ośrodkami pomocy społecznej, organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami lub innymi stosownymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
 - Poradnia współdziała z innymi poradniami i instytucjami poprzez:
- kierowanie na specjalistyczne diagnozy i konsultacje,
 - wymianę doświadczeń i informacji,
 - współpracę przy organizowaniu działalności informacyjno-szkoleniowej,
 - współpracę w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie,
 - podejmowanie zadań (w tym profilaktycznych, z zakresu interwencji kryzysowej, prowadzenia mediacji, prowadzenia grup wsparcia) na rzecz dzieci i ich środowiska lokalnego,
 - uczestniczenie w spotkaniach zespołów składających się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z uczniem, na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki na terenie działania Poradni.
 
 - Poradnia dostosowuje świadczone usługi do potrzeb osób korzystających z jej pomocy.
 
 
drukuj (Przedmiot działalności i kompetencje Poradni)
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: A.Czarnora
 - opublikował: Administrator Systemudata publikacji: 2009-05-06 23:28
 - zmodyfikował: Agnieszka Czarnotaostatnia modyfikacja: 2022-03-01 12:14